Antalet personer som arbetar inom turism – både direkt och indirekt – är i Rättvik stor. Något som vi på Rättviks turism självfallet tycker är jättekul. Det är däremot inte därför som vi tar upp detta. Nyligen stod det nämligen klart att de företag som verkar inom turismnäringen upplever att de har den mest kompetenta personal. Så, vad kan då övriga näringslivet lära från de som verkar inom turismnäringen?

Kompetensutveckling – ett vinnande koncept

Kompetensen har sedan länge varit en het fråga i Rättvik, tillsammans med övriga Sverige. Hur ska man säkerställa att man hittar rätt kompetens? Dessutom vid rätt tillfälle. För en del har lösningen varit att hyra personal från ett bemanningsföretag, vilket har stora vinningar på kort sikt.

För andra har hemligheten varit att outsourca rekryteringen till ett rekryteringsföretag. En mer långsiktig lösning som lämpar sig utmärkt om man är i behov av någon heltidsanställd. Något som däremot skiljer turistföretagen från övriga näringslivet, är att dem satsat på kompetensutveckling.

De har löpande utbildat sin personal, vilket dels bidrar till mer kompetenta medarbetare, men också nöjdare kunder. Det har också visat sig att detta har medfört att anställda stannar längre på sin arbetsplats.

Sammantaget kan man alltså säga att fler företag bör satsa på strategisk kompetensutveckling för att lösa kompetensbristen i Rättvik!

Kompetens – en het fråga i Rättvik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tre × fyra =